Gruppekørsel
Al kørsel i flok går ud på at udnytte det at ligge på hjul. Dette vil hjælpe dig især i mod- og sidevind, ligesom det er en stor fordel, hvis trætheden er begyndt at melde sig. Når man kører i flok, har man dog også visse forpligtelser, såsom at tage sine føringer, dvs. at køre frem foran flokken og give læ for dem, der er bagved, og efter en given distance at ,,slå ud” og igen gå ned på hjul og i læ. Længden af ens føring er afhængig af ens egen tilstand (træthed), men man slipper næppe med alt for korte føringer i forhold til de andre i flokken. Er det kammerater fra ens egen klub, og man er træt, er det selvfølgelig en anden sag. Her kan man så ligge på hjul og komme til kræfter igen.Det at ligge på hjul er at spare kræfter, man ligger i læ for vinden og har lettere ved at køre med samme hastighed som de øvrige i flokken.Særligt på de lange distancer er et sammenhold en klar fordel. Man må blot huske på, at i en gruppe må man indrette sig efter hinanden, ikke noget med at splitte gruppen, hvis det er en gruppe, man har aftalt at køre med. Er man hoppet på gruppen, må man lige se tiden an og se, om den kører disciplineret eller om der gøres forsøg på at splitte den, dvs. om der køres med ryk, når den enkelte rytter tager føringer.
Bestyrelsen har bestemt at til træning i klubregi skal føringsskiftene ske på samme måde på alle holdene. Holdene skal bruge højre roterende dobbeltskift. Se detmedfølgende bilag for en uddybende forklaring.
Med venlig hilsenBestyrelsen